OVER 

In 2020 afgestudeerd aan de TONEELACADEMIE MAASTRICHT. Nu werkt hij als schrijver, maker, acteur en podiumkunstenaar.

In zijn teksten exploreert hij taal als handeling in de tijd, resulterend in ritmische denkoefeningen van zoekende sprekers, zoekend op de tast met woorden naar houvast in een verschuivende wereld. HERTER werkt als schrijver aan een modulair tekstrepertoire van non-narratief drama.

Als librettist werkt hij regelmatig samen met CELINE DAEMEN [regisseur, STUDIO NERGENS] aan haar VR-opera’s.

MEER..



INDEX
︎︎︎ SONGS FOR A PASSERBY
︎︎︎ DAT HET WAS..
︎︎︎ EEN STAD VOORBIJ DE STAD
︎︎︎ HERFSTKUS: HET IS STIL
︎︎︎ NERGENS [VR-OPERA]
︎︎︎ THANK YOU
︎︎︎ HET DRIELUIK MICHAËL
︎︎︎ OPERA VAN DE VALLENDE MENS



INDEX



SONGS FOR A PASSERBY

Bekroond met de VENICE IMMERSIVE GRAND PRIZE op het 80TH VENICE INTERNATIONAL FILMFESTIVAL!

In dit werk onderzoekt transdisciplinair kunstenaar CELINE DAEMEN samen met Art Director ARON FELS, componist ASA HORVITZ en librettist OLIVIER HERTER hoe we ons verhouden tot een wereld die voorbijgaat. Wie zijn wijzelf daarin? Zijn wij ook iets dat voorbijgaat, of is er iets in ons dat blijft? Als bezoeker ben je zelf de hoofdpersoon en maak je met een VR-bril op een wandeling door een melancholische droom.

MEER..
SEPT 2023

VR-OPERAFILM

STUDIO NERGENS
SILBERSEE
MUZIEKGEBOUW
VIA ZUID

︎




DAT HET WAS..

Het werk DAT HET WAS.. is een interdisciplinair werk dat wordt ondersteund door FONDS PODIUMKUNSTEN. In DAT HET WAS.. ontmoeten we stemmen zoekend naar woorden om zich uit te drukken. Het werk gaat over hoe we omgaan met ingrijpende gebeurtenissen, over hoe we woorden gebruiken om grip te krijgen op onszelf, om ons uit te drukken naar anderen en ons houvast te bieden in een alsmaar verschuivende wereld.

Het werk gaat aan de haal met woorden en het gebruik van deze woorden. Wat als ze tekortschieten of doel missen? Wat als we niet goed kunnen uitdrukken wat er gebeurt of gebeurd is, omdat herinneringen op de voorgrond treden, of juist zijn verdrongen of verdwenen? Oftewel, hoe gebruiken we woorden om kenbaar te maken wat er in ons leeft, en wat als dit juist stokt? 

MEER..
2022 / 2024

INTERDISCIPLINAIR

FONDS PODIUMKUNSTEN
‘T BARRE LAND

︎





EEN STAD VOORBIJ DE STAD

In de monoloog EEN STAD VOORBIJ DE STAD ontmoeten we een jong mens [gespeeld door JOES BRAUERS, en door LUKA KLUSKENS in een bewerking] op een kruispunt in het leven. Hij/zij/hen heeft besloten om weg te trekken van de plek waar die groot werd, maar nu die weggaat, wil die blijven. Voor het vertrek, bekijkt hij wat voor hen ligt, bekijkt die wat achter hen ligt, terwijl die nog even blijft staan, waar die staat.

MEER..
NOV 2021

MONOLOOG

TONEELGROEP MAASTRICHT
PARKSTAD LIMBURG THEATERS
DE LIMBURGER
L1

︎




HERFSTKUS: HET IS STIL

Een korte tekst over de herfst, lente en herinneringen, in de reeks HERFSTKUS, voorgedragen door LUKAS BULTEEL. 

Van dinsdag 21 tot en met zondag 26 september 2021 deelde TONEELGROEP MAASTRICHT zes ochtenden lang bij zonsopgang gratis herfstkusjes uit. HERFSTKUS, bedacht en gemaakt door ZORBA HUISMAN, is een serie van zes korte filmpjes.

Zes acteurs dragen in een monoloog korte teksten of poëzie voor die in het teken staan van het aanbreken van het nieuwe seizoen. HERFSTKUS is de opvolger van de succesvolle LENTEKUS en ZOMERKUS. 

MEER..
SEPT 2021

TEKST

TONEELGROEP MAASTRICHT

︎





NERGENS [VR-OPERA]

Een VirtualReality-opera waarin muziek en VR je meenemen naar een fascinerende tussenruimte. Tussen zijn en niet-zijn. Tussen mens en technologie. Tussen werkelijkheid en chaos. Tussen houvast en overgave.

In NERGENS ontsnap je aan de tijdelijke en ruimtelijke continuïteit van de werkelijkheid, en verleiden hypnotiserende meditatieve herhalingen je om in een andere staat van zijn te komen en grip te verliezen op de tijd.

MEER..
JUL 2021

LIBRETTO

INTRO IN SITU
VIA ZUID
(MUZIEKLAB)
EFFENAAR SMART VENUE

︎





THANK YOU

Gemaakt als artist-in-residence in De School Amsterdam, bij Subbacultcha.

THANK YOU is een performance die aanvoelt als een open laboratorium. De tijd en de herinnering, wordt door middel van taal en geluid vertraagd en versneld, herhaald en geplagieerd, vervormd en opnieuw geschapen. Het origineel verwordt steeds meer tot een vervormde herinnering, een kopie of een nieuw origineel. Via industriële noise, dagboekfragmenten en veel tape blijven de spelers op zoek gaan naar het punt waarop de taal en het geluid uit elkaar lijken te vallen, om ze met tape en plakband bijeen te houden.

MEER..
JAN 2020

PERFORMANCE

SUBBACULTCHA
DE SCHOOL AMSTERDAM
APOLLO FONDS

︎




HET DRIELUIK MICHAËL

Een driedelige performance geschreven door heteroniem MICHAËL SCHULZ LE FÈVRE, een uitvergroting van een lyrisch ikje, dat met het woord zoekt naar een weg uit de eenzaamheid, naar verbinding, naar een stem. In HET DRIELUIK MICHAËL treedt een dichtertje voor het voetlicht; door zich poëtisch te vergroten, probeert dit mensje en zijn alias zich op te heffen, opdat hen worden gehoord.

MEER..
DEC 2019

PERFORMANCE

DE SCHOOL VAN GAASBEEK
TONEELACADEMIE MAASTRICHT

︎




OPERA VAN DE VALLENDE MENS [VR-OPERA]

De OPERA VAN DE VALLENDE MENS is een VirtualReality-opera, een interdisciplinaire ervaring geïnspireerd op gesprekken met mensen met een psychische kwetsbaarheid. Met de psychiatrie als spiegel voor de wereld waarin we leven, roept de VR-ervaring op tot universele herkenning.

De OPERA VAN DE VALLENDE MENS is een poëtisch, muzikaal en beeldend onderzoek naar de eenzaamheid van verdriet. Een ervaring die uitnodigt tot reflectie, maar bovenal samenbrengt en troost.

MEER..
AUG 2019

VR-OPERAFILM

VIA ZUYD
MCEM
CULTURA NOVA

︎