PERFORMANCE | TEKST
Concept: OLIVIER M. HERTER
Spel: ALINE CORNELISSEN
OLIVIER M. HERTER
Tekst: MICHAËL SCHULZ LE FÈVRE
Dank aan: ANNA LUYTEN
ANTHONY VAN GOG
BERT LUPPES
JOOST HORWARD
MARC ZWIETINK
DE SCHOOL VAN GAASBEEK
Concept: OLIVIER M. HERTER
Spel: ALINE CORNELISSEN
OLIVIER M. HERTER
Tekst: MICHAËL SCHULZ LE FÈVRE
Dank aan: ANNA LUYTEN
ANTHONY VAN GOG
BERT LUPPES
JOOST HORWARD
MARC ZWIETINK
DE SCHOOL VAN GAASBEEK
HET DRIELUIK MICHAËL is de uitkomst van een meerjarig artistiek onderzoek naar het woord en het spreken, naar de rol van de spreker en de toehoorder.
het was hier
hier was het dat het was dat
jij
en ik
niet eerder
maar zaten zoals
eens
(uit POËMA VOOR VOORDRACHT)
Het resultaat is een lyrisch-filosofisch theaterwerk in drie delen, dat beweegt langs het poëtische en het theatrale, langs woord en gebaar, langs vorm, betekenis en connotatie, in een poging te spreken, om woorden te vinden voor ..?, strevend naar begrip, en aan het begrip voorbij.
het was niet
hier was het dat het was dat
wij niet zeiden dat
niet zeiden dat
het anders was dan hier
het was anders hier
hier was het
maar anders
hier was het maar anders
hier
(uit POËMA VOOR VOORDRACHT)
HET DRIELUIK MICHAËL bestaat uit EEN VOORDRACHT, ’T MANIFEST, en DE TRAGEDIE. In het eerste deel wordt een (per keer) variërend tiental gedichten voorgedragen, waarin het dichterje gaandeweg de grip op de taal verliest, . In het tweede deel breekt hij met de vorm; in gedachten verzand, stapt hij op een lege vloer, op zoek naar een woord om te spreken. Met grootse, barokke woorden beweegt het dichterje zoekend langs de ruimte in en onder de taal, haast langs retoriek, totdat het roepen in de woestijn plaatsmaakt voor verstomming en verstilling. In het derde deel wordt dan een ander als Ander gevraagd het stokje over te nemen, in een laatste poging tot wederhoor.
hoort, dan, hoort
de dichter heeft de taal vermoord!
(uit ’T MANIFEST)
HET DRIELUIK MICHAËL werd geschreven onder heteroniem MICHAËL SCHULZ LE FÈVRE, en was de afstudeervoorstelling van OLIVIER M. HERTER aan de Toneelacademie Maastricht. Het onderzoek is gedeeltelijk uitgevoerd in residentie bij DE SCHOOL VAN GAASBEEK.
Het werk was te zien bij MAYDAY MAYDAY van CAMPO VICTORIA in GENT, het SEPTEMBERFESTIVAL van DE SCHOOL VAN GAASBEEK en het jubileumfestival HET DANSENDE DENKEN van FILOSOFIEHUIS HET ZOEKEND HERT.
In 2021 werd aan HET DRIELUIK een laatste akte toegevoegd. Deze intieme, en nog niet eerder uitgesproken vertelling vormt de definitieve afsluiting van het werk.
het was hier
hier was het dat het was dat
jij
en ik
niet eerder
maar zaten zoals
eens
(uit POËMA VOOR VOORDRACHT)
Het resultaat is een lyrisch-filosofisch theaterwerk in drie delen, dat beweegt langs het poëtische en het theatrale, langs woord en gebaar, langs vorm, betekenis en connotatie, in een poging te spreken, om woorden te vinden voor ..?, strevend naar begrip, en aan het begrip voorbij.
het was niet
hier was het dat het was dat
wij niet zeiden dat
niet zeiden dat
het anders was dan hier
het was anders hier
hier was het
maar anders
hier was het maar anders
hier
(uit POËMA VOOR VOORDRACHT)
HET DRIELUIK MICHAËL bestaat uit EEN VOORDRACHT, ’T MANIFEST, en DE TRAGEDIE. In het eerste deel wordt een (per keer) variërend tiental gedichten voorgedragen, waarin het dichterje gaandeweg de grip op de taal verliest, . In het tweede deel breekt hij met de vorm; in gedachten verzand, stapt hij op een lege vloer, op zoek naar een woord om te spreken. Met grootse, barokke woorden beweegt het dichterje zoekend langs de ruimte in en onder de taal, haast langs retoriek, totdat het roepen in de woestijn plaatsmaakt voor verstomming en verstilling. In het derde deel wordt dan een ander als Ander gevraagd het stokje over te nemen, in een laatste poging tot wederhoor.
hoort, dan, hoort
de dichter heeft de taal vermoord!
(uit ’T MANIFEST)
HET DRIELUIK MICHAËL werd geschreven onder heteroniem MICHAËL SCHULZ LE FÈVRE, en was de afstudeervoorstelling van OLIVIER M. HERTER aan de Toneelacademie Maastricht. Het onderzoek is gedeeltelijk uitgevoerd in residentie bij DE SCHOOL VAN GAASBEEK.
Het werk was te zien bij MAYDAY MAYDAY van CAMPO VICTORIA in GENT, het SEPTEMBERFESTIVAL van DE SCHOOL VAN GAASBEEK en het jubileumfestival HET DANSENDE DENKEN van FILOSOFIEHUIS HET ZOEKEND HERT.
In 2021 werd aan HET DRIELUIK een laatste akte toegevoegd. Deze intieme, en nog niet eerder uitgesproken vertelling vormt de definitieve afsluiting van het werk.